2013年1月31日 星期四

智慧手機終將消失/ News



Google hands settlement proposal to EU on antitrust -- report
CNET
Google hands settlement proposal to EU on antitrust -- report. The European Union's ongoing inquiry into Google's alleged anticompetitive behavior may be wrapping up, as the Web giant is said to be making a deal with the Union's antitrust commission.
See all stories on this topic »
Maps, LBS bolster Google Enterprise's Asia roadmap
ZDNet
Doug Farber, Asia-Pacific and Japan managing director at Google Enterprise, told ZDNet in a phone interview that besides its Web-based Google Apps suite, Postini, Google Compute Engine and Google App Engine, the Internet company is now expanding ...
See all stories on this topic »

ZDNet
Google Glass turns up in FCC filing
CNET
Google Glass took another step toward reality today when its maker filed paperwork with the Federal Communications Commission laying out key technical specifications and certifying its compatibility with various standards. The documents are a routine ...
See all stories on this topic »
Google submits EU antitrust remedy proposals just before deadline
ZDNet
Google, which has around 90 percent of the search market share in Europe, is accused of flouting a number of strict competition laws on the continent, not limited to scraping information from other firms' services to shutting out competing advertising ...
See all stories on this topic »
Google kicks off 2013 Science Fair, seeks projects to change the world
Fox News
“It's your turn to change the world.” The 2013 Google Science Fair -- an online science competition open to students around the globe ages 13 to 18 -- kicked off Wednesday with those words. The ultimate prizes, to be awarded in Sept.: a $50,000 ...
See all stories on this topic »
After A Triumphant App Store Return, Google Maps Wins The Crunchie For "Best ...
TechCrunch
After getting the boot as the default mapping application on iOS devices with the introduction of iOS 6, Google Maps returned to the App Store in December with a new look, new features, and it quickly won back user mindshare and massive adoption.
See all stories on this topic »

TechCrunch
Samsung Google Chromebook loves life online
Dallas Morning News
This week we're looking at an even closer relative to the laptop: the Samsung Google Chromebook. It's a Samsung netbook running Google's Chrome operating system. A netbook, according to Wikipedia, is a small, lightweight, legacy-free, and inexpensive ...
See all stories on this topic »

Dallas Morning News
Google pays homage to Jackie Robinson with doodle
USA TODAY
In honor of the late Jackie Robinson's 94th birthday today, Google paid homage to the first African-American baseball player with a homepage doodle. A drawing of Robinson swinging a bat sits in the middle of the Google logo, which is written the ...
See all stories on this topic »
Take a virtual Grand Canyon hike with Google
The Seattle Times
AP /Google Maps. Google now has brought its all-seeing camera eyes — _ mounted for the first time on a backpack — down into the Grand Canyon, showcasing the attraction's most popular hiking trails on the South Rim and other walkways.
See all stories on this topic »
Google Offers Virtual Hike Through the Grand Canyon
Voice of America
... cover 75 miles of trails through what is considered one of the seven natural wonders of the world. The Google team members strapped 40-pound, 15-lens cameras called Trekkers to their backs to capture the more than 9,500 images, according to the blog.
See all stories on this topic »


 智慧手機終將消失
【日經BP社報導】過去10年來,一直引領網際網路行業發展的美國谷歌。聚集全世界的優秀人才,以雄厚的資金實力頻出新招。其瞄準的未來是「星際旅行的世界」。

       2013年1月7日,全世界媒體紛紛報導了一位企業老總的北韓之行。因何要去北韓?為什麼是現在?各種猜測滿天飛,其一舉一動都成為了關注的焦點。

       他便是美國谷歌的董事長艾瑞克·施密特(Eric Emerson Schmidt)。就在北韓逗留三天的目的,施密特對媒體表示「這是一次向北韓介紹網際網路的自由與開放的私人旅行」。


美國谷歌董事長艾瑞克·施密特1月7日抵達北韓。在為期3天的訪問中,施密特的動向為全世界所關注

       艾瑞克·施密特訪朝的真正理由目前仍不得而知。但可以明確指出的是,北韓是與當今開放的網路世界相隔絕的國家,而谷歌則是網路的霸主。

       近10年來,谷歌一直立於網路的中心。創辦于1998年的該公司憑藉自主開發的高精度技術飛速發展壯大,佔據著搜索市場的最多佔有率。

       在提供各類實用免費服務增加用戶的同時,以搜索聯動型為中心的廣告收入,賺取了鉅額利潤。該公司不惜花重金網羅優秀人才、實施收購,加快發展速度。2012年5月,該公司斥資125億美元的總額收購便攜終端企業美國摩托羅拉移動公司,參與終端開發業務。

       谷歌2011年財年(截至2011年12月)的銷售額高達3.41145兆日元,總市值也于2012年10月1日首次超過了IT(資訊化技術)行業的巨人美國微軟。

       創業15年。在這麼短時期內在網路上建立起來的「帝國」如今已經具有不可撼動的地位。而這位霸主又將目光投向了之後的10年。

將新興市場國家引入網路世界

       2012年12月,谷歌在新加坡舉辦了題為「Bringing the Next Billion People Online(使下一個10億人在線)」的活動。負責新興市場國家產品開發的副總裁納爾遜·馬托斯(Nelson Mattos)在會場上表示,「新加入網路的10億人中有7成不是講英語的」。

       谷歌如今正在關注新興市場國家。準確地說,「是還沒有上網的人群」。施密特董事長的訪朝也應當從這一角度去理解。對於以網路為主戰場的谷歌,增加網路的用戶才是擴大業務之道。

       谷歌不會耐著性子等待「用戶隨時間慢慢增加」。而是對需要解決的課題不斷使出新招。

       2012年底到2013年,在菲律賓、南非共和國、印度尼西亞相繼開始的「FREEZONE」就是體現谷歌認真程度的一個好例子。通過與當地的手機公司合作,谷歌的搜索、郵件等部分服務已經開始免通信費使用。

       馬托斯就開通FREEZONE服務的目的說:「即便是在新興市場國家,也有7成的國民擁有可以上網的手機,但真正訪問網路的卻只有14%。因為大家都沒有購買包月的通信套餐」。

       這只不過是一個例子而已。自從手機配備的簡單郵件功能——SMS(簡訊)開始在新興市場國家普及,谷歌就一直在進行改進,以使SMS能利用 谷歌的各種服務。例如向連紙質地圖都沒有的國家提供地圖編輯服務「Google Map Maker」,使用戶可在網路上製成數位地圖。

       谷歌以「整理全世界的資訊,讓全球人們都能夠訪問和使用」為自己的使命。這是其向新興市場國家投入的熱情的原點。谷歌採用多種措施解決新興 市場國家特有的課題,以將用戶從現實吸引到網路上來。他們正在瞄準下一個10億新用戶,並著手技術開發以應對因增加用戶而改變的網路前景。

       馬托斯對新興市場國家人群參與的網路世界這樣描述道:

       「多樣性應該受到比現在多得多的尊重。網際網路上要充盈具有地域特色的音視訊等多種內容。利用優秀的翻譯功能,全世界的人們就進入了可隨意消費全球各地特色化內容的時代。」

連搜索都免了的世界  

 Google Now是這樣一項服務:對由GPS(全地球定位系統)獲得的定位資訊和位置資訊等地理相關資訊、日曆資訊,以及使用了哪些關鍵詞搜索等各種資訊加以分析, 事先可察覺用戶所需資訊並予提供。例如,用戶現在所在位置的天氣資訊自不必說,還可在上班前顯示通勤途中的交通資訊及搜到的航班時刻等。在海外逗留的時 候,還可以根據匯率換算貨幣,或是推薦周邊口碑好的餐廳等。

       這項服務無需特別的設定也無需搜索。能夠自動預測並提供用戶需要的資訊。

       Knowledge Graph是同樣通過推測用戶需要的資訊,給出更精確的搜索結果的功能。這項功能基於輸入的搜索關鍵字,理解用戶意圖並顯示搜索結果。例如,輸入著名電影 導演「黑澤明」之後,畫面上將顯示黑澤明的介紹,以及出生年月日、獲獎情況和代表作等。

       而輸入「國會議事堂」後,該詞彙將被判定為地點,畫面上將顯示地圖和主要電話號碼。因輸入博物館、美術館、圖書館等時,是以利用作為前提的,所以畫面上還將顯示開館和閉館時間。

       這是以5.7億以上的人、場所、事物的資料庫為基礎,由輸入的關鍵詞對用戶希望知道什麼所做的判斷。

       辛格說:「終極目標是成為人類完美的助手。不構建完美的AI(人工智慧)系統來理解人類如何思維、動作和判斷,這個目標就無法實現」。

       辛格接著說,其關鍵在於移動網際網路的普及。「始於日本的移動網際網路浪潮擴展到了全世界。從個人電腦前解放出來後,人們對助手產生了需求」。現在,移動網際網路的主角是智慧手機。

       但在今後10年,智慧手機將讓出主角之位。開發出世界上最普及的智慧手機OS(作業系統)「Android(安卓)」的谷歌這樣認為。

智慧手機終將消失

 「智慧手機為什麼非得是現在的樣子?原因不言而喻:是因為螢幕的緣故。」

       不是用觸控螢幕,而是以語音輸入輕鬆操控智慧手機的盲人程式員T.V.Raman這樣說道。Raman是谷歌分管無障礙的研究科學家。


T.V.Raman說:「便於殘障人士使用的東西一定便於健全人使用」

       「在100年以前,人們會隨身攜帶蠟燭。這是因為天黑,所有房間都沒有電燈。而攜帶螢幕與攜帶蠟燭的原因相近。」

       Raman預測,不久的將來,顯示器將隨處可見,在需要的時候,資訊可以隨時隨地顯示。人們將無需再攜帶螢幕,智慧手機也不再會是現在的樣子。

       「現在的智慧手機有眼睛(相機)、耳朵(麥克風)和嘴巴(揚聲器)。這些功能估計會逐漸分散到與人類各部位接近的地方。」

       Raman並非是說夢話。谷歌于2012年4月發佈了「Project Glass」。在眼鏡中的世界上疊加顯示數位資料,可以導航,或是拍照。操作全部可以通過語音完成。該產品預計將於2014年面向公眾銷售,屆時,網路的使用方式有可能為之一變。

       谷歌的開發者在談到未來的時候,都異口同聲地表示「希望實現《星際旅行》的世界」。在1966年首播、共5季的科幻電視系列劇《星際旅行》 中,常可見到酷似現在的平板電腦、用手指操作的隨身終端,用語音與電腦交談等,彷彿預知了今日情形的場面。他和她們年輕時憧憬的科幻世界正在逐漸成為現 實。

沒有留言:

網誌存檔